Miksi opiskelijat opiskelevat?
Mielestämme uuden oppimisen lisäksi opiskelijoiden tavoitteena on työllistyminen koulutustaan vastaaviin töihin. Tämän ollessa yhtenä tavoitteena, on opintojen valmennettava työelämää varten. Pidämme tärkeänä, että koulutus keskustelee työelämän kanssa ja opintokokonaisuuksia suunnitellaan pitäen mielessä jatkuvasti kehittyvä työelämä ja sen tarpeet. Tutkinnon saaminen ei kuitenkaan tarkoita, että on alansa asiantuntija seuraavat 20 vuotta, vaan omaa osaamistaan on jatkuvasti kehitettävä. Työelämälähtöisyys korkeakouluopinnoissa – miten ja miksi? -teemaryhmä tarjoaa näkökulmia ja kokemuksia työelämän tuomisesta lähemmäksi opiskelijoita. Teemaryhmän esittelyssä peräänkuulutetaan, että tulevaisuuden työelämän osaajat tarvitsevat uudenlaisia taitoja ja osaamista. Millaisia taitoja ja osaamista sekä miten näitä taitoja ja osaamista voidaan opintojen aikana saavuttaa?
Työelämään valmentaminen
Korkeakoulujen strategioissa ja opetussuunnitelmien uudistustyössä työelämälähtöisyys on ajankohtaista (ks. teemaryhmän esittely). Jo opintojen aikana opiskelijan olisi tärkeää kartuttaa CV:tään ja omaa osaamistaan. Syvälahden esitys Enhancing the Employability of Higher Education Students through Six Frames tarjoaa kuuden kohdan viitekehyksen, jota hyödyntämällä voidaan kehittää opiskelijoiden työelämävalmiuksia. Syvälahden esittelemä Infomation Literacy -viitekehys kannustaa myös poikkitieteelliseen yhteistyöhön, jonka itsekin koemme tärkeänä työelämävalmiuksia kehittävänä opiskelumuotona. Jo nyt tarjolla on monenlaisia poikkitieteellisiä, työelämälähtöisiä kursseja, esimerkiksi Jyväskylä yliopiston tarjoama kaikille opiskelijoille suunnattu työelämäopintojen opintotarjotin sekä sieltä erityisesti Monitieteinen työelämäprojekti.Vaikka yritysyhteistyötä tapahtuu yliopisto-opinnoissa, voitaisiin sitä lisätä. Eriksson ja Vihervaara tulevat Juhlapuheista käytäntöön! - Miten opetusyhteistyötä yritysten kanssa tehdään? -esityksessään kertomaan erilaisten yritysyhteistyömuotojen hyödyistä ja haitoista niin yliopistojen, opiskelijoiden kuin yritystenkin näkökulmasta. Vihervaara on viime vuoden lopulla julkaistussa Yritysyhteistyö opetuksessa -kirjassaan todennut, että olemassaoleva yhteistyö on organisoitumatonta ja tieto on hajallaan yksittäisillä opettajilla. Voimme helposti yhtyä tähän ajatukseen, ja pidämme tiedon välittämistä ja jakamista yritysyhteistyön mahdollisuuksista ja käytänteistä erittäin tärkeänä. Mielestämme yritysyhteistyö on tärkeää erityisesti niillä opiskelualoilla, mistä ei valmistu mihinkään tiettyyn ammattiin. Vihervaaran ja Erikssonin esitykseltä odotammekin innolla käytännön vinkkejä yritysten ja korkeakoulujen välisen yhteistyön toteuttamisesta.
Oman osaamisen täydentäminen
Oman osaamisen täydentäminen erilaisilla lyhyillä kursseilla ja täydennyskoulutuksissa on nykyisessä epävarmassa työllisyystilanteessa erinomainen keino oman työllisyyden tukemiseksi. Korva ja Pintilä kertovat esityksessään Työelämälähtöinen avoin korkeakouluopetus – ketteryyttä ja kehittymistä työelämäosaamisen tukemisen ja työelämäyhteistyön kehittämisen mahdollisuuksista. Esitykseltä kaipaamme erityisesti AVOT-hankkeen toteutuksen ja sen taustalla olevien mallien avaamista sekä hankkeen kohderyhmän tarkentamista. Koemme aiheen erittäin tärkeäksi juuri oman osaamisen kehittämisen kannalta, mutta toivomme että aikaisemman osaamisen tunnistaminen sekä riittävän oppimisen turvaaminen lyhytkursseillakin otetaan huomioon.
Työelämäyhteistyö on siis tärkeää opiskelijoiden työelämävalmiuksien sekä jo työssäkäyvien osaamisen kehittämisen kannalta. Yhteistyö ei kuitenkaan hyödytä pelkästään opiskelijoita, vaan siitä hyötyvät myös mukana olevat yritykset ja korkeakoulut.
Annukka, Marja ja Jenna
Kiitos hyvästä ja informatiivisesta tiivistyksestä esitykseni osalta. Kiinnostavia esimerkkejä Jyväskylän yliopistosta. Yhteistyöllä rakennetaan opiskelijoiden geneerisiä taitoja mm. information literacy.
VastaaPoistaHienoa, että pidit tekstistämme. Olemme samaa mieltä, yhteistyö on voimaa!
Poista