Haastattelu: Työpaja 10. POPPIA, INTOA JA HIMOA
Puheeksi
ottamisen psykologia ja siihen liittyvät taidot opettaja ja opiskelijakontekstissa
kuuluvat PedaForum- päivien teemoista opiskelijoiden ja henkilöstön
hyvinvointiin ja jaksamiseen sekä intoon ja himoon työssä. Haastattelin
työpajan lopuksi työpajan puheenjohtajaa Tiina Tuomista. Hän on yksi
POP-koulutuksen kehittäjistä ja työskentelee Turun yliopistossa opintopsykologina.
Työpajassa käsiteltiin mm. sitä miten tunnistaa puheeksi ottamisen tarpeen? Ja
kuuluuko esim. esiintymisjännityksen käsitteleminen opettajan työnkuvaan? Yksi
hyvä ohje puheeksi ottamiseen on esim. se, että puheeksi ottamisessa lähdetään
konkreettisista havaintoihin perustuvista asioista.
Puheeksi
ottamisen taidot ovat tärkeitä taitoja myös korkeakouluopettajalle. Kuinka
toivotte pop-koulutuksen edistävän opettajan valmiuksia ottaa puheeksi
opiskelijoihin liittyviä pulmatilanteita?
Koulutuspäivässä käymme läpi mm. erilaisia
uskomuksia, jotka estävät meitä ottamasta puheeksi. Näiden oivaltaminen oman
itsen kohdalla voi olla valaisevaa. Lisäksi konkreettiset harjoitukset ja
simuloinnit voivat antaa varmuutta lähestyä opiskelijaa ja ymmärtää tilanteen luomia
haasteita.
On
tärkeää tunnistaa tunteita. Tunteet ovat tietoa niistä asioista, joita ei ihan
vielä ymmärretä. On tärkeää, että laitamme itsemme likoon myös opiskelijoihin
liittyvissä pulmatilanteissa ja yhdessä pohdimme apua tilanteisiin. Kuuntelu ja
läsnäolo ovat tärkeitä taitoja opettajalle.
Onko
ymmärrys opiskelijaa kohtaan avaintekijä opettajan ja opiskelijan välisissä
ohjaustilanteissa?
Kyllä
on, koska vuorovaikutus perustuu kontaktiin. Jos avointa ymmärrystä ei ole, ei
voi tietää mitä toinen ajattelee. Silloin voidaan keskustella jostain
sellaisesta asiasta mistä ei ollut tarkoitus keskustella. Tietysti se millä
tasolla keskustelemme, varmasti vaihtelee meillä kaikilla, mihin olemme
milläkin hetkellä valmiita. Toki ymmärrys ei tarkoita sitä, että olisimme aina
samaa mieltä opiskelijan kanssa. Halu ymmärtää ja olla läsnä on tärkeää.
Mitkä
ovat pop-koulutuksen ydinajatukset lyhyesti?
Työpajassa
puhuimme läsnä olemisesta ja validoinnista eli reflektiivisestä kuuntelusta.
Aina ei oikeastaan voida ratkaista asioita, mutta meille kaikille on tärkeää,
että meidät kuullaan ja tulemme kuulluksi ja jollain tasolla tulemme
ymmärretyksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että olemme aina samaa mieltä. Tärkeää
on myös se, että uskallettaisiin ylipäänsä ottaa puheeksi erilaisia asioita,
eivätkä meidän uskomukset ohjaisi sitä miten me olemme tottuneet tekemään. Jos
herää huoli esim. jostain opiskelijasta, niin uskallettaisiin kysyä, että mitä
sulle kuuluu, onko kaikki hyvin ja haluaisitko jutella. Toisen ihmisen
kohtaaminen ja aito läsnäolo sillä hetkellä on tärkeää. Vaikka olisi kiire,
voimme olla läsnä sen hetken. Olkoon vaikka 2 minuutista kyse.
Edistetäänkö
pop-koulutuksen avulla myös työhyvinvointia?
Kyllä.
Varsinkin silloin jos se toteutuu myös työyhteisössä. Jos me myös työyhteisössä
uskalletaan ottaa asioita puheeksi ja jakaa niitä. Eikä tehdä liikaa tulkintoja
ja keskitytä negatiivisiin havaintoihin. Esim. Tulkinta esimieskeskustelujen
puutteesta ei välttämättä tarkoita,” kun sä et arvosta mun työtä”.
Keskustelimme
myös siitä, että kaikki vuorovaikutussuhteemme työssä, opiskelussa tai kotona
vaikuttavat meihin jollain tavalla. Vuorovaikutussuhteet ovat osa hyvinvointia.
Kuinka
minäpystyvyys- käsite voidaan liittää tämän asian yhteyteen?
Minäpystyvyyttä
ja itseohjautuvuutta voidaan edistää opiskelijoilla nostamalla asioita esille,
kuullaan jotta päästään eteenpäin prosessissa. Hyvä tavoite on, että opiskelija
itse oivaltaa mahdollisuuden viedä tilannetta eteenpäin.
Onko
pop-koulutusta viety aiemmin muihin yliopistoihin?
Tässä
muodossa Pop-koulutusta on ollut Turun ammattikorkeakoulussa ja Turun
yliopistossa. Ajatus on ollut viedä koulutuspakettia myös muihin korkeakouluihin,
mutta emme ole vielä ehtineet. Pop-koulutus kestää yhden päivän ja
sisältää useita harjoituksia.
Työpajassa
teimme myös rooliharjoituksia, jotka herättivät suuren kiinnostuksen myös
saliavustajalle. Puheeksi ottamisen taitoja tarvitaan mielestäni opiskeluun
liittyvissä ohjaustilanteissa sekä työssä ja vapaa-ajalla.
Kiitos
työpajan vetäjille Tiinalle (Turun yliopisto) ja Katrille (Itä-Suomen
yliopisto).
Minna Ranta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti