perjantai 2. syyskuuta 2016

Haastattelu Kwok Ng - How wise is PeerWise? Työpaja 15

 Työpajan vetäjä oli Kwok Ng  Jyväskylän yliopistosta, Liikuntatieteiden laitoksesta.

Kwok Ng kuvasi esityksensä alussa, että osa opettajista sekä opiskelijoista on tällä hetkellä diginatiiveja ja aika paljon on edelleen ”immigrants” eli ”maahanmuuttajia” tietotekniikan hyödyntämisessä. Kwok kertoi, että idea Peer Wise -järjestelmän käyttöön liikuntatieteiden laitoksen kurssilla lähti siitä, että haluttiin muuttaa opetusta ja aktivoida opiskelijoita osallistumaan opetukseen. Peer Wise oli sopiva heidän tarkoituksiinsa, koska se oli englanninkielinen sekä ilmainen.

PeerWise-kurssi oli toteutettu niin, että opiskelijat laativat toisilleen monivalintakysymykset itse keksimillään tunnuksilla eli anonyymisti. Opiskelijat joutuvat mm. pohtimaan laatimiensa kysymysten tason sopivaksi kysymysten aiheiden lisäksi. He joutuvat kirjoittamaan vastaukselleen myös perustelut. PeerWisessä pystyy kommentoimaan sekä keskustelemaan tehtäviin liittyvistä asioista. Kysyin Kwokilta, että kommentoiko hän opettajana opiskelijoiden kysymyksiä tai vastauksia Peer Wisessa. Hän kertoi, että hän ei millään tavalla osallistunut keskusteluihin tai muuhun toimintaan Peer Wisessa. Opiskelijat opettivat toisiaan täysin itsenäisesti. Kwok antoi kuitenkin yleistä palautetta luennoilla eli kävi välillä lukemassa kysymyksiä sekä keskusteluja.

Oppimistulokset käytiin läpi hyvinkin tarkkaan eli luennoitsija pystyi identifioimaan opiskelijansa Peer Wisesta saatavan kirjautumistiedon perusteella. Kysymyksillä oli aina deadlinet ja kurssin aikana seurattiin mm. kysymyksiin vastaamisen aktiivisuutta Peer Wisestä saatavan tilastotiedon perusteella. Lyhyenä yhteenvetona Kwok kertoi, että kurssin suorittajia oli prosentuaalisesti enemmän kuin edeltävinä vuosina. Kurssin arvosanat olivat vähintään samaa tasoa, joten kokeilu on todellakin kannattanut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti