Työpajan vetäjä oli Kwok Ng Jyväskylän yliopistosta, Liikuntatieteiden laitoksesta.
Kwok Ng kuvasi esityksensä alussa,
että osa opettajista sekä opiskelijoista on tällä hetkellä
diginatiiveja ja aika paljon on edelleen ”immigrants” eli
”maahanmuuttajia” tietotekniikan hyödyntämisessä. Kwok kertoi,
että idea Peer Wise -järjestelmän käyttöön liikuntatieteiden laitoksen kurssilla lähti siitä, että haluttiin muuttaa opetusta
ja aktivoida opiskelijoita osallistumaan opetukseen. Peer Wise oli
sopiva heidän tarkoituksiinsa, koska se oli englanninkielinen sekä
ilmainen.
PeerWise-kurssi oli toteutettu niin,
että opiskelijat laativat toisilleen monivalintakysymykset itse
keksimillään tunnuksilla eli anonyymisti. Opiskelijat joutuvat mm.
pohtimaan laatimiensa kysymysten tason sopivaksi kysymysten aiheiden
lisäksi. He joutuvat kirjoittamaan vastaukselleen myös perustelut.
PeerWisessä pystyy kommentoimaan sekä keskustelemaan tehtäviin
liittyvistä asioista. Kysyin Kwokilta, että kommentoiko hän
opettajana opiskelijoiden kysymyksiä tai vastauksia Peer Wisessa.
Hän kertoi, että hän ei millään tavalla osallistunut
keskusteluihin tai muuhun toimintaan Peer Wisessa. Opiskelijat
opettivat toisiaan täysin itsenäisesti. Kwok antoi kuitenkin
yleistä palautetta luennoilla eli kävi välillä lukemassa
kysymyksiä sekä keskusteluja.
Oppimistulokset käytiin läpi hyvinkin
tarkkaan eli luennoitsija pystyi identifioimaan opiskelijansa Peer
Wisesta saatavan kirjautumistiedon perusteella. Kysymyksillä oli
aina deadlinet ja kurssin aikana seurattiin mm. kysymyksiin
vastaamisen aktiivisuutta Peer Wisestä saatavan tilastotiedon
perusteella. Lyhyenä yhteenvetona Kwok kertoi, että kurssin
suorittajia oli prosentuaalisesti enemmän kuin edeltävinä vuosina.
Kurssin arvosanat olivat vähintään samaa tasoa, joten kokeilu on
todellakin kannattanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti