Haastattelin Teemaryhmän 8 (Tunteet ja tilat oppimisessa ja opettamisessa) puheenjohtajaa Hanna L. Ojalaa sähköpostitse.
Tunteet ovat ainakin opiskelijan näkökulmasta olleet viime
aikoina paljon
esillä kasvatustieteen tutkimuksessa ja ehkä hieman uutena näkökulmana.
1. Mikä tekee tunteista ajankohtaisen näkökulman kasvatustieteissä juuri
nyt?
esillä kasvatustieteen tutkimuksessa ja ehkä hieman uutena näkökulmana.
1. Mikä tekee tunteista ajankohtaisen näkökulman kasvatustieteissä juuri
nyt?
Tunteet tuntuvat olevan ajankohtaisia vähän joka puolella
nykyisin. Lieneekö syynä yksilökeskeinen kulttuuri, somen tykkäyskulttuuri vai
mikä. Se, että tunteet ovat pinnalla kasvatustieteissä ei siis ole erityisen
erikoista.
2. Mistä teidän kiinnostuksenne tunteiden, tilojen ja
oppimisen yhteyksiin
nousee?
nousee?
Feministisestä pedagogiikasta ja omista opiskeluaikaisista
kokemuksista. Aikanaan aikuiskasvatustieteen opiskelijana minua häiritsi vähän
turhan kliininen asioiden käsittely- ja esitystapa. Oppimisesta ja opiskelusta
puhuttiin pitkälti rationaalisina tapahtumina ja prosesseina, joka jätti mm.
tunteet ja ruumiillisuuden ulkopuolelleen. Naistutkimus ja erityisesti
feministinen pedagogiikka tarjosivat vastauksia tähän ’puutokseen’. Feministisen pedagogiikan lähtökohtana on,
että tunteet, ruumiillisuus ja tilat ovat erottamaton osa oppimista ja
opetuskäytäntöjä.
3. Mikä tunteissa ja tiloissa on mielestänne oppimisen
kannalta kaikkein
olennaisinta?
olennaisinta?
Se, että niiden olemassaolo ja vaikutus tunnustetaan. Esim.
tila, jossa opetus ja oppiminen tapahtuvat, vaikuttaa hirvittävän paljon
siihen, mitä ja miten opitaan, mitä saadaan aikaiseksi.
4. Mitä feministinen pedagogiikka tunteiden ja tilojen
suhteen painottaa
opetuksessa?
opetuksessa?
Tunteiden ja tilojen huomioimista. Opettajan tulee miettiä,
miten tila, jossa hän opettaa, osallistuu oppimisprosesseihin: Mitä tila
mahdollistaa tai rajaa, miten tilaa voisi käyttää opetuksessa hyödyksi.
Toisaalta miten ottaa huomioon opetustilanteeseen tai opetettavaan asiaan
liittyvät tunteet: Onko niitä mahdollista käsitellä jotenkin opetustilanteessa
tai oppimispäiväkirjassa tms. suoritusmuodossa tai voiko opiskelijoita laittaa
keskenään pohtimaan, mistä erilaiset tunnekokemukset kertovat, millaisia
laajempia yhteyksiä niissä on. Feministiselle pedagogiikalle keskeistä on ajatella
tunteita muinakin kuin yksilön sisäisenä asiana. Toisin sanoen
tunnekokemuksissa on aina kytkynsä sosiaalisiin tilanteisiin, kulttuurisiin
käsityksiin, yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Näin ollen yksilölliseltä
näyttäytyviä tunnekokemuksia voi käyttää mm. yhteiskunnan, eriarvoisuuksien,
normien analysoinnissa. Idea on siis päästä tunteisiin liittyvissä kysymyksissä
yksilön ulkopuolelle vähättelemättä tietenkään yksilön kokemusta. Mutta
tunteiden huomioimisessa ei ole kyse yksilöihin kiinni jäämisestä, vaan
tunteiden kollektiivisen ja yhteiskunnallisen ulottuvuuden havaitsemisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti