keskiviikko 31. elokuuta 2016


HAASTATTELU
Teemaryhmä 5: OHJAUKSELLINEN PEDAGOGIIKKA YLIOPISTOSSA

Puheenjohtajat Juha Parkkinen ja Timo Laine

Torstai-aamun sessiossa oli paikalla Jyväskylän yliopiston opettaja Juha Parkkinen. Hän työskentelee ohjauksen koulutuksen ja tutkimuksen puolella OKL:ssa. Hän on kouluttanut 15 vuotta yliopistossa, toiminut oppilaanohjaajana yläkoulussa sekä luokanopettajana alakoulun puolella.

Ohjauksellinen pedagogiikka on Parkkisen mukaan teorian ja käytännön suhteen haastava kysymys. Tärkein kysymys on kuitenkin, mikä on opettajan tehtävä?

Perinteisestä opettajan asemasta luopuminen

Ohjauksellisuus yliopistossa on Parkkisen mukaan sitä, että opettaja luopuu niin sanotusta tiedon auktoriteettiasemastaan ja tulee opiskelijaryhmän keskelle pyrkien ymmärtämään, mitä yksilö tai ryhmä ymmärtää. Tähän opettaja reagoi sitten mielekkäällä tavalla, käytännössä kurssin tavoitteilla. Tällä ensimmäisellä ohjauksellisuuden tasolla opettaja siis luopuu perinteisestä opettajan asemasta ja hänestä tulee prosessin oppija samoin, kuin opiskelijatkin ovat.

Itseymmärrys asiantuntijaksi kasvamisen prosessista

Parkkinen kertoo, että syvemmässä mielessä, toisella tasolla, ohjaamisessa on kyse siitä, että fokuksessa on kyseisen (ohjattavan) ihmisen kokonaiselämänkenttä. On kyse ihmisen erityisyyden ymmärtämisestä. Tärkein asia on siis ihminen ja se, mikä on opiskelijan itseymmärrys tieteenalan ja sen asiantuntijuuden merkityksestä tälle itselleen. Opettaja pyrkii oppimaan tuntemaan ihmistä, joka on Parkkisen mukaan vallankumouksellista. Hän toteaa, että historiallisesti yliopiston tehtävä on ”kasvattaa sivistyneitä, eheitä, maailmaa muuttavia ihmisiä” ja lisää, että tätä tehtävää on murennettu viime vuosikymmeninä.

Ihmiskäsitys

Parkkinen kertoo, että kaikkein syvimmällä, kolmannella tasolla ”ohjaamisessa on kyse ihmiskäsityksestä, jossa ohjaajaopettajan ja opiskelijan kohtaaminen on ainutlaatuinen tilanne, jossa voi syntyä jopa jotain ihmistä eheyttävää”. Ohjaajan rooli on tuolloin olla kuuntelija ja prosessin ohjaaja.

Parkkisen mukaan kaksi ensimmäistä tasoa ovat saavutettavissa ja monet opettajat ovat jo siihen suuntaan menossa. Syvässä mielessä ne eivät vielä kuitenkaan ole ohjaamista, vaan enemmän tiedonjakoa ja organisointia.

”Ihminen on ainutlaatuinen aarrearkku”

Ohjauksellisuus motivoi Parkkista. Hän kokee, että ihmisen ”rikkauden ja potentiaalin hahmottaminen on loputon mahdollisuus”. Ohjauksellisuudessa häntä kiehtoo, kuinka kasvua voi tukea ja kuinka ohjauksellisuuden ihmiskäsityksessä on paljon kaunista. Parkkinen visioi tulevaisuuden opettajat ohjaajina: kymmenen vuoden kuluttua opettajien koulutus on hyvin samanlaista, kuin ohjaajien.
Taru Liukkonen

Haastattelu, Teemaryhmä 5

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti