keskiviikko 31. elokuuta 2016

Haastattelu: Mikko Myllykoski (työpaja 16: Edutorni - fyysinen oppimisympäristö muutoksessa)

1. Kuka? Mitä? Hä?

Jyväskylän yliopiston musiikin laitoksella työskentelevä Mikko Myllykoski esitteli PedaForum-päivillä kehittelemäänsä uutta fyysistä oppimisympäristöä nimelltä Edutorni. Näin kiteytettynä Edutorni on säädettävä pöytä, johon on kiinnitetty neljä iPadia, joista kullakin yksi oppilas voi työskennellä. Edutornin hienous on sen kollaboratiivisuus, sillä se mahdollistaa yhdessä työskentelyn aivan uudella lailla. Erittäin mielenkiintoisessa työpajassa pääsi ihan itse kokeilemaan erilaisia Edutornin sovellustapoja mm. musiikin opettamisessa ja ryhmätöiden tekemisessä.

2. Mistä kaikki lähti likkeelle? Entäs miltä tulevaisuus näyttää?

Myllykoski on kehitellyt Edutornin ideaa viimeiset kymmenen vuotta, mutta viimeisen parin vuoden aikana torni on viimein saanut fyysisen muodon ja sitä on ruvettu työstämään eteenpäin Jyväskylän yliopistossa. Alunperin idea Edutornista lähti musiikin opetuksen uudistamisesta. Prototyypistä liikkeelle lähtenyt konsepti on levinnyt jo muutamiin kouluihin opetuskäyttöön, ja sitä testataan ja kehitetään koko ajan eteenpäin. Edutornin laajempi yleistyminen on kuitenkin vielä kysymysmerkki tässä vaiheessa, vaikkakin Jyväskylän alueen kouluissa se on jo kohtuullisen käytetty opetusväline. Tulevaisuudessa Edutorni voi olla kustannustehokas vaihtoehto esimerkiksi kielistudioille, jotka eivät enää oikein vastaa nykypäivän tarpeisiin. Edutorni on kuitenkin helposti liikuteltava väline, joka mahdollistaa monipuolisen työskentelyn useammankin oppiaineen puitteissa.

3. Haasteita? Huonoja puolia? Heikkouksia?

Suurimpana Edutornin tulevaisuuden haasteena Myllykoski mainitsee alati muuttuvat älylaiteratkaisut, joiden mukana myös Edutornin on kehityttävä.


 - Saliavustaja Marja E.
   

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti