PeerWise on verkossa toimiva
järjestelmä, joka tukee opiskelijoiden yhteistyötä ja yhdessä
oppimista. (1) PeerWise-järjestelmässä opiskelijat voivat laatia
monivalintakysymyksiä, joihin toiset opiskelijat voivat vastata.
Lisäksi opiskelijat voivat kommentoida ja arvioida toistensa
kysymyksiä. Järjestelmässä voi käyttää on myös mm.
ranking-listoja ja suoritusmerkkejä motivaation lisäämiseksi.
Opiskelijat voivat reagoida kysymyksiinsä tulleeseen
palautteeseenkin. Uusiseelantilainen Aucklandin yliopisto tarjoaa
tähän oppimismenetelmään sopivan ilmaisen online-työkalun, jota
kutsutaan PeerWise-järjestelmäksi. PeerWise on käytössä
esimerkiksi Helsingin yliopistossa sekä Aalto yliopistossa.
Jyväskylän yliopistossakin on PeerWise'n käyttöä kokeiltu
muutamilla kursseilla.
Työpajassa pohditaan sitä, että
onko pedagogisesti järkevää varata aikaa sille, että opiskelijat
laatisivat itse kysymyksensä sekä vastaisivat perusteluineen niihin
(oikein tai väärin). Oppivatko opiskelijat tällä tavalla paremmin
kuin muilla tavoilla, missä opiskelijoilla olisi aktiivinen rooli?
Työpajassa pohditaan sitä, että missä määrin järjestelmää
tulisi käyttää osana opiskelijoiden kurssiarvioinnissa. Tällaisten
teemojen ympärille on tarkoitus työpajassa keskustella
puheenjohtaja Kwok Ngn (Jyväskylän yliopisto) johdolla.
Mielenkiinnolla lähden itsekin tutustumaan
PeerWisen mahdollisuuksiin sekä haasteisiin. Opiskelijoiden
aktiivisuuden lisääminen korkeakouluopetuksessa esim.
vertaisoppimisen kautta avaa uusia mahdollisuuksia opetukseen.
Luulen, että tämän tyyppinen työskentely voi aluksi teettää
luennoitsijoille vähän enemmän työtä kuin perinteisempi
lähestymistapa, mutta ehkä muutoksia kannattaa kokeilla pienin
askelin ja antaa vastuuta oppimisesta sekä opettamisesta entistä
enemmän myös opiskelijoille. Uuden tyyppisen työskentelyn
ohjaaminen voi ensin tuntua haasteelta, mutta luulen, että sekin
haaste kannattaa ottaa.
Saliavustaja
Marianne
Lähde
1. Hakulinen, L ja Korhonen, A.
PeerWise — yhteisöllistä oppimista verkossa
http://www.cse.tkk.fi/fi/tkt-lehti/a33/hakulinen.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti