torstai 28. heinäkuuta 2016

Työpaja 22: Pedagogisen hyvinvoinnin voimapaja

Koulutuskoordinaattori Sanna Wennström Ammattiopisto Luovista ohjaa pedagogisen hyvinvoinnin työpajan. Työpajaesittelyn aluksi määritellään pedagogisen hyvinvoinnin käsitettä; tässä yhteydessä sillä tarkoitetaan opettajan, opiskelijan ja toisaalta koko kouluyhteisön hyvinvointia ja sen ajatellaan edistävän opiskelijoiden oppimista, motivaatiota ja sitoutumista. Keskeisenä pedagogisen hyvinvoinnin tekijänä nähdään vuorovaikutus ja arjen vuorovaikutusprosessit, jossa ovat vaikuttamassa kokemuksellinen työn hallinnan tunne, sisäinen motivaatio ja innostus. Tätä tukevaa tietoa löytyy myös esimerkiksi Itä-Suomen yliopiston professori Holopaisen esityksestä (ks. http://goo.gl/qar3Ea, s. 6). Arjen vuorovaikutusprosessit sisältävät myös työilmapiirin, jonka luovat opettajien keskinäinen luottamus, osallistumismahdollisuudet sekä yhteisesti hyväksytyt ja selkeät tavoitteet. Sisäinen motivaatio, oman innostuksen ja vahvuuksien löytäminen ovat meidänkin mielestä avaintekijöitä pedagogisen hyvinvoinnin rakentamisessa. Hyvinvointityö heijastuu koko kouluyhteisöön, kouluviihtyvyyteen ja opetuksen laatuun.

Yleisesti tietoa pedagogisesta hyvinvoinnista löytyy enemmän peruskouluun ja kouluviihtyvyyteen liittyen, mutta tässä työpajassa keskiössä vaikuttaa kuitenkin olevan korkeakoulun opettaja. Työpajassa aihepiiriä lähestytäänkin nimenomaan opettajan näkökulmasta. Opettaja voi parantaa myös opiskelijoiden hyvinvointia. Työpajaa mainostetaan innostavana ja voimaannuttavana ja sen menetelmät ovat toiminnallisia ja työnohjauksellisia.

Minna, Taru ja Ilona
(Kaikkien Peda-forum 2016 työpajojen esittelyt)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti