perjantai 8. heinäkuuta 2016

Työpaja 18: Opetusosaamisen arviointi osana akateemista urajärjestelmää


Työpajan 18: Opetusosaamisen arviointi osana akateemista urajärjestelmää vetävät Jukka Parviainen, Miia Leppänen ja Mari Knuuttila. Työpaja on keskittynyt opetusosaamisen arviointiin ja sen kehittämiseen tulevaisuudessa. Keskeinen kysymys on, mikä on opetusosaamisen merkitys opetushenkilökunnan rekrytoinneissa nyt ja tulevaisuudessa? Entäs kuinka professorit ja lehtorit itse kokevat arvioiduiksi tulemisen opetuksessaan?

Työpajassa esitellään kuinka Aalto-yliopisto otti käyttöön opetusosaamisen arviointimallin vuonna 2012. Reilun kolmen vuoden aikana rekrytointiarviointeja on tehty 170:lle henkilölle ja osa rekrytoiduista on jo arvioitu uralla etenemisen yhteydessä. Työpajassa esitellään kuinka tämä arviointiprosessi on toiminut käytännössä ja esitellään sen toimijoita, arviointikriteerejä ja tuloksia. Kokemuksia arviointiprosessista osana yliopiston arkea tullaan jakamaan ja toivottavasti tämä myös herättää kysymyksiä ja keskustelua yleisön puoleltakin. Opetusosaamisen arviointi saattaa hyvinkin olla trendi, joka leviää myös muihin korkeakouluihin, joten nyt olisi hyvä tilaisuus tulla kuulemaan, mistä on oikein kyse.

Vuoden 2013 Peda-Forum päivillä sama ryhmä esitteli opetusosaamisen arviointitoimintaa ensimmäisen vuoden kokemuksien pohjalta keskittyen rekrytointiarviointeihin. Tällä kertaa pääpaino on siirtynyt etenemisarviointeihin, joissa voidaan aidosti keskittyä henkilön opetusosaamisen kehittymiseen uran aikana. Projektia on siis työstetty jatkumona tarkoituksena parantaa opetuksen laatua ja opetushenkilökunnan ammattitaitoa. Onko tässä tavoitteessa onnistuttu ja kuinka arvioitavat henkilöt ovat käytännön kokeneet? Kuinka arviontikäytänteet ovat kehittyneet vuosien aikana? Aiotaanko niitä hyödyntää muillakin tavoin tulevaisuudessa? Opetusosaamisen arviointiin liittyy paljon kysymyksiä ja myös eettiset näkökulmat tulisi pitää mielessä, joten työpajan herättämät ajatukset ja keskustelut voivat todellakin olla paikalla olon arvoisia!

Työpaja on erityisesti suunnattu opetuksen johdolle, opetuksen kehittäjille ja aiheesta kiinnostuneille opettajille. Työpajan tavoitteena on myös tarjota tukea opetustoiminnan kehittämiseksi ja herättää keskustelua, millaista tämän tuen tulisi olla ja miten sitä voisi toteuttaa. Kyseessä pitäisi olla oikein työelämälähtöinen ja ajankohtainen työpaja, jonka aihepiiri koskettaa kaikkia opetustoimissa toimivia henkilöitä. Tulkaa ihmeessä kuuntelemaan, mihinkä suuntaa opetuksen kehittäminen on menossa tulevaisuudessa.

Kirjurina toimi Marja  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti