Johanna Annala sekä Jyri Lindén Tampereen yliopistosta alustavat työpajan esittelemällä opetussuunnitelmatyön kontekstissa tehtyä tutkimustaan. Tutkimuksen perusteella he ovat määritelleen kuusi erilaista toimijuusprofiilia; kehittäjä, vastustaja, vaiennettu asiantuntija, sillanrakentaja, lapiomies sekä reviiripäällikkö. Työryhmätyöskentelyssä työstetään työpajaan osallistujien omia kokemuksia erityisesti kehittäjän toimijuuteen liittyen. Keskeisiä kysymyksiä työskentelyssä ovat: Mistä ja miten opetuksen kehittäjän toimijuus syntyy? Millaisissa olosuhteissa tai rakenteissa se katoaa?
Alustuksessa ei tarkenneta, millaista hands-on-työskentely on tarkalleen ja tästä olisimme kaivanneet lisätietoa. Samoin jäimme pohtimaan, miksi työpajassa keskitytään nimenomaan kehittäjän näkökulmaan, muut toimijuusprofiilit pääasiassa sivuuttaen. Toisaalta kehittäjän rooli on kuudesta roolista keskeisin. Mainituista kuudesta toimijuusprofiilista emme löytäneet lisäinfoa google-haulla - näistä olisi ollut kiinnostavaa lukea lisäkuvauksia ja perusteluita.
Alustus sinällään on keskeinen ja tärkeä aihe yliopistojen käydessä läpi suuria rakenteellisia muutoksia nykyisen taloustilanteen aiheuttamissa paineissa. Viimeaikaiset ajankohtaiset uutiset erilaisten pääaineiden karsimisesta ja koulutusohjelmien lakkauttamisista tuovat suuret muutokset opettajien arkeen. Näiden kohtaamiseen työpajatyöskentely varmasti antaa hyviä työkaluja.
Minna, Taru ja Ilona
(Kaikkien Peda-forum 2016 työpajojen esittelyt)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti