Työpajaa arvioinnista ja sen kehittämisestä korkeakouluissa tulevat johtamaan Jouni Välijärvi, Helka Kekäläinen ja Marja-Liisa Saarilammi. Tavoitteena on kehittää yhtenäinen kansallinen tapa arvioida oppimista ja siten parantaa oppimistuloksia myös korkeakouluissa. Tällä hetkellä tuntuu, että tarkastelun kohteena ovat pääasiassa peruskoulun sekä lukioiden tulokset, jättäen korkeakoulut varjoonsa.
Tähän voisi myös vähän valottaa omaa korkeakoulu historiaani, sillä tämä on jo kolmas koulu, jossa opiskelen. Henkilökohtaisesti näen suuren eron ammattikorkeakoulun ja yliopiston opetuksessa, sekä myös yliopistojen välillä, vaikka kyse olisi samasta alasta ja lähes vastaavasta rungosta.
Opetusmenetelmiä on paljon, samoin erilaisia opettajia. Tähän kun lisätään vielä opiskelijoiden heterogeeninen joukko, soppa on valmis. Jyväskylässä annetaan opiskelijalle huomattavasti vapaampi tyyli opiskelella ja itse päättää kuinka opinnot suorittaa. Itä-Suomen yliopistossa taas läsnäolo oli pakollista lähes 100% ja valmista runkoa noudatettiin pilkun tarkasti. En tiedä kumpi tuottaa yleisesti parempia tuloksia, olisi mielenkiintoista kuulla.
Kurssia ei voi arvoida pelkän opiskelijan opiskelumenestyksen perusteella ja yleisesti palautteita annetaan laiskasti. En taida olla antanut kertaakaan vapaaehtoista palautetta, jos jostain pitää prioirisoida, palautteiden kirjoittelu on viimeisenä listalla. Osa opettajista antaa näistä esimerkiksi yhden lisäpisteen, joka on loistava tapa saada opiskelijat motivoitua. Palatetta on saatava, jotta myös arvioinnit saadaan perille.
Ainakin kurssilaisten yhteisten keskustelujen perusteella arviointia opetuksesta ei käydä yhteisesti läpi ollenkaan, vaan arvioinnit jäävät opettajan itsensä vastuulle. Kykenevätkö kaikki näiden perusteella kehittämään omaa toimintaansa ja kuinka tästä voidaan saada yhtenäinenmalli? Mielenkiintoista kuulla millainen muutos tähän ollaan saamassa.
Laura
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti