tiistai 12. heinäkuuta 2016

Työpaja 14: Oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosessit


Tässä työpajassa esitetään kevään 2016 aikana työstetty ehdotus kaikille korkeakouluille yhteisestä oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosessimallista, jonka kautta aikaansaadaan korkeakouluille yhteinen kieli keskustella näihin tarjottavasta tuesta niin katvealueille, päällekkäisyyksiin kuin myös yhteisille kehittämistarpeille.

Opiskelun prosessissa omistajana on opiskelija, opetuksen prosessin omistajana on opettaja tai toisaalta opetusta antava yksikkö. Kenen prosessi sitten on oppiminen? Mielenkiintoista onkin kuulla, miten usein kiistanalainen käsite oppimisprosessi, on tässä työpajassa määritelty.

Oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosessien työpajassa puheenjohtajana toimii Pekka Linna. Hän on toiminut selvityshenkilönä opintohallinnon ja tietohallinnon asiantuntijoiden osaamisverkostossa, Synergiaryhmässä, joka on määrittänyt tässä työpajassa kuultavia oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosesseja. Kevään 2016 aikana Pekka Linna on perehtynyt kirjallisuuteen ja tavannut asiantuntijoita, jotta kyseinen prosessimalli on saatu aikaan.  Selvitystyö on aloitettu helmikuussa 2016 ja saatu päätökseen kesäkuussa 2016 ja nyt siis esitetään selvityksen tuloksena syntynyt prosessimallin kehys. Tässä työpajassa tavoitteena onkin arvioida, mikä esitetyssä prosessimallissa voisi olla kaikille korkeakouluille yhteistä ja toimivaa, mitä vielä tarvitsee kehittää.

Tule kuulemaan, joko syksystä 2016 päästään kokeilemaan tämän työpajan mausteilla maustettua oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosessimallia!

 Miia, Pirkko, Marianne ja Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti