Tässä työpajassa esitetään kevään
2016 aikana työstetty ehdotus kaikille korkeakouluille yhteisestä oppimisen,
opetuksen ja opiskelun prosessimallista, jonka kautta aikaansaadaan korkeakouluille
yhteinen kieli keskustella näihin tarjottavasta tuesta niin katvealueille,
päällekkäisyyksiin kuin myös yhteisille kehittämistarpeille.
Opiskelun prosessissa omistajana on opiskelija,
opetuksen prosessin omistajana on opettaja tai toisaalta opetusta antava
yksikkö. Kenen prosessi sitten on oppiminen? Mielenkiintoista onkin kuulla,
miten usein kiistanalainen käsite oppimisprosessi, on tässä työpajassa määritelty.
Oppimisen, opetuksen ja opiskelun
prosessien työpajassa puheenjohtajana toimii Pekka Linna. Hän on toiminut
selvityshenkilönä opintohallinnon ja tietohallinnon asiantuntijoiden
osaamisverkostossa, Synergiaryhmässä, joka on määrittänyt tässä työpajassa
kuultavia oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosesseja. Kevään 2016 aikana
Pekka Linna on perehtynyt kirjallisuuteen ja tavannut asiantuntijoita, jotta kyseinen
prosessimalli on saatu aikaan. Selvitystyö
on aloitettu helmikuussa 2016 ja saatu päätökseen kesäkuussa 2016 ja nyt siis
esitetään selvityksen tuloksena syntynyt prosessimallin kehys. Tässä työpajassa
tavoitteena onkin arvioida, mikä esitetyssä prosessimallissa voisi olla
kaikille korkeakouluille yhteistä ja toimivaa, mitä vielä tarvitsee kehittää.
Tule
kuulemaan, joko syksystä 2016 päästään kokeilemaan tämän työpajan mausteilla
maustettua oppimisen, opetuksen ja opiskelun prosessimallia!
Miia,
Pirkko, Marianne ja Elina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti