torstai 21. heinäkuuta 2016

Työpaja 21: Hyvinvointia oppimiseen taiteen keinoin

Työpajan puheenjohtaja Tarja Pääjoki toimii Jyväskylän yliopiston taidekasvatuksen tutkimuskoordinaattorina. Työpajassa pyritään tutkimaan sitä, miten taidelähtöiset menetelmät tuovat hyvinvoinnin kokemuksia sekä oppimiseen että opettamiseen. Ajatus on edistää omien kokemusten ja osaamisen tunnistamista ja jakamista, vuorovaikutusta ja opiskelijan kiinnittymistä alansa asiantuntija- ja tutkijayhteisöön taidekokemusten avulla. Työpajan työskentelyssä hyödynnetään kokemuksellisen oppimisen kehää ja taidelähtöisiä pedagogisia menetelmiä, joilla hyvinvointia pyritään luomaan. Näistä löytyi googlen haulla lisää tietoa ja linkkejä, jotka avaavat käsitteitä.

Kokemuksellinen oppiminen on yksi oppimiskäsityksistä. Oppiminen nähdään kehämäisinä sykleinä ja jatkuvasti kehittyvänä ja syvenevänä prosessina. Taidelähtöisille menetelmille on ominaista matala kynnys ja elämyksellisyys. Ne eivät edellytä aiempia taiteeseen liittyviä taitoja. Keskeistä on saada esiin kullekin ihmiselle ja ihmisryhmälle merkitykselliset, voimaannuttavat ja itsetuntemusta vahvistavat asiat.

Matalan kynnyksen keinot ovat tarpeellisia, kun pyritään lisäämään vuorovaikutusta ja sitä kautta kiinnittymistä opintoihin. Itsetuntemus ja merkityksellisten asioiden löytäminen auttavat löytämään merkitystä myös opiskeluun. Toivoaksemme työpajasta saa käytännön keinoja ja välineitä sellainenkin ihminen, jolle taide ja taidelähtöiset menetelmät eivät ole ennestään tuttuja tai joka ei koe niitä varsinaisesti ennakolta omikseen.

Minna, Taru ja Ilona
(Kaikkien Peda-forum 2016 työpajojen esittelyt)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti