tiistai 26. heinäkuuta 2016

Työpaja 17: Flippausta Itä-Suomen yliopistossa



Mitä kumman Flippausta?  Flippaus-hankenimi  ei sen kummemmin paljasta heti, että kyseessä on uudesta opetuskokeilusta.  Sen sijaan kaikkitietävä netti ja wikipedia tuovat paljastuksia tiedonjanoiselle.  Flippaus liittyy käänteiseen opetukseen (flipped classroom = käänteinen luokkahuone).  Tämähän jo paljastaa sen, että kyseessä on opetusmenetelmä, joka on jollakin tavalla käänteinen perinteiseen opetusmenetelmään verrattuna.  Käänteisen opetuksen tavoitteena onkin saada opiskelijat tutustumaan uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa erityisesti opiskelija omaan aktiivisuutta oppimisessa ja opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. Lisäksi opetukseen liittyy teknologian ja Internet-resurssien käyttö.  Flippaus eli käänteinen opetus on monimuoto-opetuksen muoto, jossa opetuksessa hyödynnetään Internetissä olevaa (opetus)materiaalia ja vuorovaikutusta.  Hmm… Näköjään jo aloitin tämän uuden opetusmenetelmän mukaisen opiskelun? Etsin Internetistä tietoa, mitä itselleni uusi käsite tarkoittaa. Siis tutustuin uuteen asiaan itsenäisesti. Työpajassa asian käsittelyä jatketaan sitten yhteisesti.  Eli työpajassa flippaus jatkuu. Yksilöllisesti ja yhteisesti.

Onko itse asiassa kyse uudesta opetusmenetelmästä? Vai vain uudesta nimestä tai käsitteestä tai jonkun aiemmin tunnetun menetelmän ja käsitteen tarkennuksesta? Miten suuresti flippaus eroaa vaikka problem-based-learning-menetelmästä? Eikö flippauksessa ole kyse yksilöllisestä ja yhteisöllisestä oppimisesta?  Lienee kansakouluaikana jo joku oppilas päässyt ”opettamaan” muita - ja sehän on jo ”käänteistä opetusta”?  Mitkä ovat flipped-learning-menetelmän yhtymäkohdat ja erot muihin opetusmenetelmiin? Millä tavalla se parantaa oppimista? Minkälaisia tutkimustuloksia on menetelmän tuloksellisuudesta? Entä käytännön kokemukset? Aihe herättää monia kysymyksiä. Niihin ehkä tulee vastauksia työpajassa?

Itseasiassa Flippausta käsittelevässä työpajassa tutustutaan Itä-Suomen yliopistossa eri laitoksilla menossa oleviin flipped-learning-opetuskokeiluihin, joissa opettajajohtoista luento-opetusta muokataan opiskelijalähtöiseksi opetukseksi, jossa opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta valmentajaksi ja ohjaajaksi.  Siis opettajasta tulee personaltraineri?  Työpaja toteutetaan flipped-learning-metodin mukaisesti. Idean henkeen kuuluu, että työpajaan osallistuvat tutustuvat esiteltäviin kokeiluihin ennakkomateriaalien pohjalta ja tekevät ennakkotehtävät ennen tätä työpajaa.  Työpajassa on mukana Flipparit-hankkeessa mukana olevia opettajia.  Voimme siis odottaa, että työpaja toteutetaan jotenkin muuten kuin perinteisesti. Käänteisesti?

Työpajaan osallistuvat pääsevät siis käytännössä itse arvioimaan opetusmenetelmää, sen soveltuvuutta ja käyttökelpoisuutta sekä mahdollisuutta sisällyttää jatkossa omaan metodivalikoimien työkalupakkiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti