Mitä kumman Flippausta?
Flippaus-hankenimi ei sen
kummemmin paljasta heti, että kyseessä on uudesta opetuskokeilusta. Sen sijaan kaikkitietävä netti ja wikipedia
tuovat paljastuksia tiedonjanoiselle.
Flippaus liittyy käänteiseen opetukseen (flipped classroom = käänteinen
luokkahuone). Tämähän jo paljastaa sen,
että kyseessä on opetusmenetelmä, joka on jollakin tavalla käänteinen
perinteiseen opetusmenetelmään verrattuna.
Käänteisen opetuksen tavoitteena onkin saada opiskelijat tutustumaan
uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä
oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa erityisesti opiskelija omaan
aktiivisuutta oppimisessa ja opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta. Lisäksi
opetukseen liittyy teknologian ja Internet-resurssien käyttö. Flippaus eli käänteinen opetus on
monimuoto-opetuksen muoto, jossa opetuksessa hyödynnetään Internetissä olevaa
(opetus)materiaalia ja vuorovaikutusta. Hmm… Näköjään jo aloitin tämän uuden
opetusmenetelmän mukaisen opiskelun? Etsin Internetistä tietoa, mitä itselleni
uusi käsite tarkoittaa. Siis tutustuin uuteen asiaan itsenäisesti. Työpajassa
asian käsittelyä jatketaan sitten yhteisesti. Eli työpajassa flippaus jatkuu. Yksilöllisesti
ja yhteisesti.
Onko itse asiassa kyse uudesta opetusmenetelmästä? Vai vain
uudesta nimestä tai käsitteestä tai jonkun aiemmin tunnetun menetelmän ja
käsitteen tarkennuksesta? Miten suuresti flippaus eroaa vaikka
problem-based-learning-menetelmästä? Eikö flippauksessa ole kyse yksilöllisestä
ja yhteisöllisestä oppimisesta? Lienee
kansakouluaikana jo joku oppilas päässyt ”opettamaan” muita - ja sehän on jo ”käänteistä
opetusta”? Mitkä ovat flipped-learning-menetelmän
yhtymäkohdat ja erot muihin opetusmenetelmiin? Millä tavalla se parantaa
oppimista? Minkälaisia tutkimustuloksia on menetelmän tuloksellisuudesta? Entä
käytännön kokemukset? Aihe herättää monia kysymyksiä. Niihin ehkä tulee
vastauksia työpajassa?
Itseasiassa Flippausta käsittelevässä työpajassa tutustutaan
Itä-Suomen yliopistossa eri laitoksilla menossa oleviin flipped-learning-opetuskokeiluihin,
joissa opettajajohtoista luento-opetusta muokataan opiskelijalähtöiseksi
opetukseksi, jossa opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta valmentajaksi ja
ohjaajaksi. Siis opettajasta tulee
personaltraineri? Työpaja toteutetaan
flipped-learning-metodin mukaisesti. Idean henkeen kuuluu, että työpajaan
osallistuvat tutustuvat esiteltäviin kokeiluihin ennakkomateriaalien pohjalta
ja tekevät ennakkotehtävät ennen tätä työpajaa. Työpajassa on mukana Flipparit-hankkeessa
mukana olevia opettajia. Voimme siis
odottaa, että työpaja toteutetaan jotenkin muuten kuin perinteisesti.
Käänteisesti?
Työpajaan osallistuvat pääsevät siis käytännössä itse
arvioimaan opetusmenetelmää, sen soveltuvuutta ja käyttökelpoisuutta sekä
mahdollisuutta sisällyttää jatkossa omaan metodivalikoimien työkalupakkiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti