maanantai 11. heinäkuuta 2016

Työpaja 23: Yliopistopedagogiikka-lehden kirjoittajakoulu

Anne Nevgin ja Mari Murtosen työpajassa kehitetään tieteellisen tekstin kirjoitustaitoja. Vaikka työpajan pitkän tähtäimen tavoitteena onkin tuottaa Yliopistopedagogiikka-lehteä, saa moni yliopisto-opettaja ja opiskelijakin työpajasta varmasti tukea ja vinkkejä tieteellisen tekstin kirjoittamiseen. Työpajassa käsitellään niin tutkimuksen jäsentämistä tutkimusartikkeliksi kuin omasta opetuskokeilusta tai ajankohtaisista aiheista kirjoittamista.

Tieteellinen kirjoittaminen on yksi yliopistomaailman keskeisimmistä taidoista. Sitä ei tule pitää itsestäänselvyytenä, vaan taitoa voi ja tulee harjoittaa. Yksi tai kaksi kirjoitusviestinnän kurssia opintojen aikana on riittämätön pohja hyvin perustellun, argumentoidun ja selkeän tekstin kirjoittamiseksi. Opiskelijoina koemme, että tieteellistä ja vaikuttavaa kirjoittamista tulisi opettaa enemmän jo opintojen aikana, myös integroituna muihin kuin kirjoitusviestinnän opintoihin. Osasta opintojen aikana tehdyistä oppimistehtävistä tulisi saada palautetta sisällön lisäksi myös kieliasusta ja tekstin tieteellisyydestä.

Yliopistoyhteisössä tulee kasvaa yhteiskunnallisiksi vaikuttajiksi. Kirjoittaminen on yksi vaikuttamisen keino, ja jokaisen yliopistoyhteisön jäsenen tulisi osata kirjoittaa selkeä, mielenkiintoinen, hyvin argumentoitu ja keskustelua herättävä teksti.

Annukka, Jenna ja Marja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti