keskiviikko 31. elokuuta 2016


HAASTATTELU
Työpaja 21: HYVINVOINTIA OPPIMISEEN TAITEEN KEINOIN

Työpajan vetäjä Tarja Pääjoki

Tarja Pääjoki on taidekasvatuksen ja lastenkulttuurin tutkija Jyväskylän yliopistossa. Tällä hetkellä hän liikkuu soveltavan taiteen ja hyvinvoinnin maastoissa ja on mukana Hyvinvoinnin välitystoimisto -hankkeessa. Hankkeessa kehitetään soveltavan taiteen menetelmiä moniammatillisesti. Pääjokea kiinnostavatkin moniammatillinen ja -alainen yhteistyö sekä koulutuksen että työelämän puitteissa. Pääjoki kertoo, että häntä motivoi muiden ihmisten osaaminen ja kuinka siihen voi yhdistää omaa osaamistaan. Myös taiteen ”törmäyttäminen” johonkin muuhun alaan motivoi. Tällä hetkellä on meneillään SOTE-alan ja taiteen ammattilaisten yhteistyö. Pääjoki toteaa, että eri alojen ammattilaisten tavat ovat erilaiset, mutta kuitenkin asioihin löydetään yhteiset tarttumapinnat.

Pääjoki kertoo, että häntä liikuttavat ”vuorovaikutuksen ihmeet”: kun soveltavan taiteen puolella näkee, mitä muutoksia ihmisissä tapahtuu.

Taidelähtöisten menetelmien vieminen kouluihin…

…vaatii Pääjoen mukaan kokemuksen. Hän sanoo, että tieteellisiä mittareita tarvitaan, mutta käyttöönotto vaatii kokemusta. Kokemuksia taidelähtöisyydestä hän toivookin ihmisille. Pääjoki toteaa, että taiteesta puhuminen liian isoilla sanoilla voi säikäyttää ihmisiä. Kuitenkin kyse on hyvin yksinkertaisista asioista. Samat mekanismit myös toimivat niin lasten kanssa kuin yliopistopedagogiikassa.

Epämukava taide

Entä jos taide onkin epämukavaa? Mitä jos se nostattaa ei-niin-mukavia tunteita? Pääjoen mukaan sisältöjen valintaa kannattaa toki miettiä. Koskaan ei voi varmasti tietää, mitä taidekokemus ihmisessä nostattaa. Hän sanoo, että taiteessa on kuitenkin aina olemassa tietty etäisyys, ”taiteen metaforinen suoja”. Käytännössä vaikeita ja epämiellyttäviä asioita voi hyvin käsitellä taiteen avulla; esimerkiksi pöytäteatterin keinoin voi käsitellä kiusaamista. Pääjoki muistuttaa kuitenkin, että terapia on erikseen: ei pidä alkaa terapoimaan, jos ei ole terapeutti.

Työpaja

Työpajassa teimme Pääjoen johdolla kaksi käytännön harjoitusta. Näistäkin saa käsityksen, kuinka loppujen lopuksi on  kyse yksinkertaisista asioista.

Harjoitus 1. Esteettinen elämyskaari

Istumme silmät kiinni, itselle mieluisassa asennossa. Taustalla soi Bachin Branderburg Concerto no. 1. Pääjoki kehottaa tasaisin välein palauttamaan mieleen jonkin asian. Ensimmäisenä mieleen palautetaan lapsuudenkoti ja kuvat sen seinällä, sitten muiden muassa ensimmäinen kuvakirja, lapsuuden rakkain päällystakki, koulun liikuntatunti, rumin kampaus, syvin luontoelämys, kuvat nykyisen kodin seinillä. Lopuksi kokemus puretaan yhdessä keskustellen. Ilmenee, että mieliin palauttamiset nostavat jo unohdetuiksikin luultuja asioita tietoisuuteen. Muistoissa ja mielikuvissa on niin kauan sitten kuin lähiaikoinakin tapahtuneita asioita, niin hyviä kuin kovin kipeitäkin, kuka nyt mitäkin halua muille jakaa. Ilmapiiri on luottamuksellinen ja turvallinen, jolloin vaikeitakin asioita voi sanoa ääneen.

Harjoitus 2. Tarkastaja ja taiteilija

Pääjoki kertoo, kuinka meissä asuu niin sisäinen kriitikko, joka pyrkii lyttäämään ja mitätöimään, kuin sisäinen taiteilijalapsi, joka innostuu ja jolla on vapaa mielikuvitus. Kriitikko on tarkastaja, joka estää luovaa ajattelua ja kirjoittamista arvostelullaan. Sisäinen lapsi on taiteilija, jota voi oppia kuuntelemaan tarkastajan estoyrityksistä huolimatta. Pääjoki kehottaa keskustelemaan ja kuvailemaan vierustoverille, millaisia nämä kunkin sisäinen tarkastaja ja taiteilija ovat. Moni tunnistaa nämä kaksi puolta itsessään.


Taru Liukkonen

Haastattelut, Työpaja 21


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti