HAASTATTELU
Teemaryhmä 14: OPPIMISEN ARVIOINNIN KEHITTÄMINEN JA TUTKIMINEN
YLIOPISTOKONTEKSTISSA
Puheenjohtajat Telle Hailikari, Viivi Virtanen, Liisa Postareff
Hailikari ja Postareff ovat molemmat
Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksiköstä,
Virtanen pedagogiikan yliopiston lehtori.
Heidät pyydettiin teemaryhmään yhdessä kirjoittamansa
arviointiartikkelin pohjalta.
Naiset kertovat heitä motivoivan oppimisen,
opetuksen, ohjauksen ja arvioinnin tutkimisen, koska he kouluttavat yliopiston
opettajia. Heidän mukaansa arvioinnin kehitys laahaa jälkijunassa muuhun
pedagogiikkaan nähden. He kertovat edustavansa psykologisempaa näkökulmaa
arviointiin.
Millainen on arvioinnin tulevaisuus?
Hailikari, Virtanen ja Postareff
nostavat esiin opetuksen johtamisen kehittymisen. Pedagoginen johtaminen on
tärkeässä asemassa, jotta arviointi olisi tasalaatuista. Arvioinnin koulutusta
tulisi olla kaikilla opettajilla, jotta se ei olisi vain yksittäisten
opettajien varassa. Monilta puuttuu Hailikarin, Virtasen ja Postareffin mukaan
kokonaiskuva arvioinnista.
Tulevaisuudessa arvioinnilla pyritään antamaan
työelämävalmiuksia. Arviointia ei ole enää vain yhdenlaista joko-tai (numero-
tai sanallista), vaan pyritään miettimään, miten arviointi vie eteenpäin.
Pohditaan, mikä on arvioinnin merkitys; se ei ole enää vain kontrollointia.
Numeroarviointia Hailikari, Virtanen
ja Postareff pitävät hyvänä arviointimenetelmänä, kun kriteerit ovat hyvät ja
hyvin avatut. He nostavat tärkeäksi myös jatkuvan arvioinnin yksittäisen
arvosanan sijaan. Arvioinnin käsitteiden tulisi olla selviä, jotta tiedetään,
mistä puhutaan. He painottavat myös kannustavan arvioinnin tärkeyttä.
Miksi arviointi sitten herättää niin kovasti tunteita?
Arviointia ei heidän mukaansa nähdä
keinona edistää oppimista. Koetaan, että arvosana kertoo ”minusta ihmisenä”.
Epäoikeudenmukaisuuden kokemukset tai tunne, ettei päässyt näyttämään omaa
todellista osaamistaan, tekevät arvioinnista aran asian. Asiantuntijanaiset
mainitsevat tulosten arvioinnin luotettavuudesta olevan varsin huolestuttavia.
Kaivataan läpinäkyvämpää, kehittymisen tukemiseen tähtäävää arviointia.
Opiskelijat myös harvoin kysyvät opettajilta perusteluja saamaansa arviointiin
ja tyytyvät ajattelemaan, että opettajan arvio on oikea.
Taru Liukkonen
Haastattelu, Teemaryhmä 14
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti