keskiviikko 31. elokuuta 2016


HAASTATTELU
Teemaryhmä 14: OPPIMISEN ARVIOINNIN KEHITTÄMINEN JA TUTKIMINEN YLIOPISTOKONTEKSTISSA

Puheenjohtajat Telle Hailikari, Viivi Virtanen, Liisa Postareff

Hailikari ja Postareff ovat molemmat Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksiköstä, Virtanen pedagogiikan yliopiston lehtori.  Heidät pyydettiin teemaryhmään yhdessä kirjoittamansa arviointiartikkelin pohjalta.

Naiset kertovat heitä motivoivan oppimisen, opetuksen, ohjauksen ja arvioinnin tutkimisen, koska he kouluttavat yliopiston opettajia. Heidän mukaansa arvioinnin kehitys laahaa jälkijunassa muuhun pedagogiikkaan nähden. He kertovat edustavansa psykologisempaa näkökulmaa arviointiin.

Millainen on arvioinnin tulevaisuus?

Hailikari, Virtanen ja Postareff nostavat esiin opetuksen johtamisen kehittymisen. Pedagoginen johtaminen on tärkeässä asemassa, jotta arviointi olisi tasalaatuista. Arvioinnin koulutusta tulisi olla kaikilla opettajilla, jotta se ei olisi vain yksittäisten opettajien varassa. Monilta puuttuu Hailikarin, Virtasen ja Postareffin mukaan kokonaiskuva arvioinnista.

 Tulevaisuudessa arvioinnilla pyritään antamaan työelämävalmiuksia. Arviointia ei ole enää vain yhdenlaista joko-tai (numero- tai sanallista), vaan pyritään miettimään, miten arviointi vie eteenpäin. Pohditaan, mikä on arvioinnin merkitys; se ei ole enää vain kontrollointia.

Numeroarviointia Hailikari, Virtanen ja Postareff pitävät hyvänä arviointimenetelmänä, kun kriteerit ovat hyvät ja hyvin avatut. He nostavat tärkeäksi myös jatkuvan arvioinnin yksittäisen arvosanan sijaan. Arvioinnin käsitteiden tulisi olla selviä, jotta tiedetään, mistä puhutaan. He painottavat myös kannustavan arvioinnin tärkeyttä.

Miksi arviointi sitten herättää niin kovasti tunteita?

Arviointia ei heidän mukaansa nähdä keinona edistää oppimista. Koetaan, että arvosana kertoo ”minusta ihmisenä”. Epäoikeudenmukaisuuden kokemukset tai tunne, ettei päässyt näyttämään omaa todellista osaamistaan, tekevät arvioinnista aran asian. Asiantuntijanaiset mainitsevat tulosten arvioinnin luotettavuudesta olevan varsin huolestuttavia. Kaivataan läpinäkyvämpää, kehittymisen tukemiseen tähtäävää arviointia. Opiskelijat myös harvoin kysyvät opettajilta perusteluja saamaansa arviointiin ja tyytyvät ajattelemaan, että opettajan arvio on oikea.

Taru Liukkonen
Haastattelu,  Teemaryhmä 14

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti