Kuumimpia uutuuksia digitalisaatiossa tällä hetkellä ovat virtuaalinen ja lisätty todellisuus, sekä etäläsnäolo, jota ainakin Jyväskylän ammatillinen opettajakorkeakoulu käyttää aktiivisesti opetuksessa. Fyysisen läsnäolon merkitys tulee kaiketi laskemaan ajan kanssa kautta linjan ja ubiikki oppiminen tulee valtaamaan alaa. Huomionarvoista on myös korkeakoulujen lisääntyvä verkostoituminen, joka tulee lisäämään yhteistyötä oppilaitosten välillä.
Digitaalisen teknologian käyttöönoton haasteena on, että modernien ohjelmistojen ja laitteiden käyttö vaatii omanlaistansa ajattelutapaa. Ajattelutapaa, joka on sisäsyntyinen henkilöille, jotka ovat käyttäneet teknisiä välineitä pienestä pitäen tai ovat suuresti altistuneet myöhemmin elämässä. Nämä teknisesti "lahjakkaat" ihmiset muodostavat yleisiä käyttötapoja teknologialle, jota voidaan soveltaa karkeasti mihin tahansa annettuun laitteseen tai ohjelmaan. Toisaalta henkilöt, jotka eivät ole olleet suurelti kosketuksessa teknologiaan aiemmin, opettelevat ohjelmistoja ja laitteita yksilökohtaisesti ja opittua tietoa ei osata soveltaa muihin teknologioihin. Tämä yksi suurimpia ongelmana digitalisaatiossa tällä hetkellä, koska ohjelmistot ja laitteet ovat yhä huikeassa kehitysvauhdissa, mutta työelämässä on yhä ihmisiä, joiden lapsuudessa leikittiin paperinukeilla, ylioppilaskirjoitukset tehtiin laskutikulla ja tiedettiin mikä on russakkaläppä.
Ville
- Työpaja 5: Digitalisaatio muuttaa maailmamme – miten me muutamme yliopistoa?Puheenjohtaja: Mia Lehto
- Digital Didactical Designs: Teaching and Learning in CrossActionSpaces, Isa Jahnke, 2015, Routledge
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti