Ensinäkin aiheena tämä on loistava. Arvioinnissa
tulisi entistä enemmän ottaa huomioon opiskelu ja opetusmenetelmät, eikä vain
lopputulosta, jota perinteiset kokeet mittaavat. Artikkelissa, Lokikirjojen
käyttö arviointimenetelmänä, on keksitty hieno ratkaisu siihen, kuinka tästä
saadaan kaikki hyöty irti. Kyse on siis siitä, että opiskelija reflektoi
opittujen sisältöjen lisäksi oppimistilanteita, niissä käytettyjä työtapoja ja
oppimateriaalia. Arviointimenetelmä voi erityisesti auttaa kehittymään
opettajan työssä, samalla kun arvioit omaa oppimistasi, kaksi kärpästä siis
yhdellä iskulla.
Opetuksen, opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden
haltuunoton kehittäminen opiskelijakyselyiden tuloksia hyödyntäen puolestaan
keskittyy kyselyihin, jotka toteutetaan 1. 2. ja 3.lukuvuonna. Huomioon on
otettu myös ryhmäytyminen ja korkeakouluyhteisöön sitoutuminen, jonka itse
henkilökohtaisesti uskon vaikuttavan merkittävästi oppimistuloksiin. Kyselyiden
tuloksia käytetään opetuksen ja ohjauksen kehittämiseen, joten tässä herää heti
kysymys: kuinka se käytännössä toteutetaan ryhmäytymisen ja sopeutumisen näkökulmasta?
Jyväskylän yliopistossa kehitellään uutta Velpit
järjestelmää, koska suurille määrille opiskelijoita on yksinkertaisesti
mahdotonta antaa henkilökohtaisempaa palautetta. Opiskelijan näkökulmasta
tosiaan palaute 300 opiskelijan kursseilla ei ole sieltä antoisimmasta päästä.
Velpit keskittyy pääasiassa vertaisarviointiin, sekä itsearviointiin.
Vertaisarvioinnissa opiskelijalla on mahdollisuus ”valittaa” ja pyytää
opettajaa tarkastamaan sen oikeellisuus. Tässä kohtaa herää väkisin kysymys,
että onko toiselta opiskelijalta saatu palaute niin vakavasti otettavaa kuin
opettajalta? Voiko siitä saada yhtä paljon irti kuin ihmiseltä, jonka oletetaan
olevan aiheen todellinen osaaja.
TIM ja Velpit, Vesa Lappalainen
Opetuksen, opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden
haltuunoton kehittäminen opiskelijakyselyiden tuloksia hyödyntäen, Virpi
Rissanen, Mari Martinmaa
Lokikirjojen käyttö arviointimenetelmänä, Kaisu
Rättyä, Tero Juuti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti