keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

Tutkimuksellisia välineitä opiskelun ja oppimisen arviointiin

Ensinäkin aiheena tämä on loistava. Arvioinnissa tulisi entistä enemmän ottaa huomioon opiskelu ja opetusmenetelmät, eikä vain lopputulosta, jota perinteiset kokeet mittaavat. Artikkelissa, Lokikirjojen käyttö arviointimenetelmänä, on keksitty hieno ratkaisu siihen, kuinka tästä saadaan kaikki hyöty irti. Kyse on siis siitä, että opiskelija reflektoi opittujen sisältöjen lisäksi oppimistilanteita, niissä käytettyjä työtapoja ja oppimateriaalia. Arviointimenetelmä voi erityisesti auttaa kehittymään opettajan työssä, samalla kun arvioit omaa oppimistasi, kaksi kärpästä siis yhdellä iskulla.

Opetuksen, opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden haltuunoton kehittäminen opiskelijakyselyiden tuloksia hyödyntäen puolestaan keskittyy kyselyihin, jotka toteutetaan 1. 2. ja 3.lukuvuonna. Huomioon on otettu myös ryhmäytyminen ja korkeakouluyhteisöön sitoutuminen, jonka itse henkilökohtaisesti uskon vaikuttavan merkittävästi oppimistuloksiin. Kyselyiden tuloksia käytetään opetuksen ja ohjauksen kehittämiseen, joten tässä herää heti kysymys: kuinka se käytännössä toteutetaan ryhmäytymisen ja sopeutumisen näkökulmasta?

Jyväskylän yliopistossa kehitellään uutta Velpit järjestelmää, koska suurille määrille opiskelijoita on yksinkertaisesti mahdotonta antaa henkilökohtaisempaa palautetta. Opiskelijan näkökulmasta tosiaan palaute 300 opiskelijan kursseilla ei ole sieltä antoisimmasta päästä. Velpit keskittyy pääasiassa vertaisarviointiin, sekä itsearviointiin. Vertaisarvioinnissa opiskelijalla on mahdollisuus ”valittaa” ja pyytää opettajaa tarkastamaan sen oikeellisuus. Tässä kohtaa herää väkisin kysymys, että onko toiselta opiskelijalta saatu palaute niin vakavasti otettavaa kuin opettajalta? Voiko siitä saada yhtä paljon irti kuin ihmiseltä, jonka oletetaan olevan aiheen todellinen osaaja.

TIM ja Velpit, Vesa Lappalainen
Opetuksen, opinto-ohjauksen ja opiskelijoiden haltuunoton kehittäminen opiskelijakyselyiden tuloksia hyödyntäen, Virpi Rissanen, Mari Martinmaa

Lokikirjojen käyttö arviointimenetelmänä, Kaisu Rättyä, Tero Juuti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti