Aikuisopiskelijoiden tieteellisen ajattelun ja tietokäsityksen alkuvaiheet avoimessa yliopistossa on tämän teemaryhmän ensimmäinen osio ja siinä tarkastellaan aikuisopiskelijoiden erilaisia oppimislähtökohtia ja sen myötä syntyviä erilaisia ohjaustarpeita. Aihe on mukava vastaantulo aikuisopiskelijoiden yksilöllisiin oppimistarpeisiin ja aikaisemman tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksiin. Kiinnostavaa on kuulla siitä, miten opittavaa ainesta aikuisilla ”omakohtaistetaan” ja sisältöjä sovelletaan yksilöllisesti. Tähän näyttäisi liittyvän akateemisten taitojen –käsite, jota olisi tässä yhteydessä käytettynä syytä tarkentaa ja liittää se selkeäksi osaksi oppimisprosessia.
Mielenkiintoiselta vaikuttaa abstraktista tulkitsemani väite siitä, että aikuisopiskelijat eivät riittävästi sitoudu itse oman ajattelunsa kehittämiseen. Minulla se herättää kysymyksiä aina opiskelijavalintoihin saakka; millä motivaatiolla aikuisopiskelijat valitaan, onko heidän tavoitteensa muodollinen pätevyys vai uusien tietojen ja taitojen omaksuminen? Tai minkälaisia asioita tulee huomioida avoimen yliopiston opetuksessa, johon varsinaisia opiskelijavalintoja tehdä.
Kokonaisuutena tämä sessio jättää paljon ajattelemisen aihetta aikuisopiskelijoiden kohtaamiseen ja mikäli tässä esitellyn tutkimuksen pohjalta esiin nostetut kolme akateemista tiedesuhdetta saadaan määriteltyä riittävän selkeästi, antaa se opettajille myös lisää välineitä aikuisopiskelijoiden yksilöllisyyden tukemiseen.
Kele
Finland. Mitä se meille kuuluu?
–otsikon alla kerrotaan Jyväskylän yliopiston kirjaston tuottamasta loistavasta
verkko-oppimateriaalista, jonka avulla niin opiskelijat kuin myös tarvittaessa
opettajat saavat perustiedot tiedonhankinnan prosessista sekä
tutkimussuunnitelman rakentamisen sisältöalueista tiedonhankinnan näkökulmasta.
Opiskelijoiden osallisuus materiaalin tuottamisessa näkyy materiaalin
palvelevuutena: se antaa kokonaisuuden hahmottavaa lisäymmärrystä tiedon
hankintaan. Tämä kehitystyö osoittaa kirjaston henkilökunnan upeaa vastuun
ottamista opiskelijoiden oppimisesta. Samalla se vahvistaa turvallisuuden
tunnetta antavaa ”koko kylä kasvattaa” -tuntemusta opiskelijalla. Kokemuksesta
uskallan todeta, että tiedonhankintakurssi on aivan loistava tutkimuksen
tekemisen lähtökohta, siellä saa perusymmärryksen nimensä mukaisesti
tiedonhankinnasta ja sen prosessin etenemisestä. Mielestäni sen tulisikin
olla pakollinen osa ainakin maisterivaiheen opintoja ja sen suorittaminen ehto
sille, että edes saa aloittaa gradun tekemisen. Siten myös jokaisen opettajan
tulee ehdottomasti tuntea tämän kurssin tavoite ja sisältö!
Opittavan
aiheen sisältöalueen ja vieraan kielen oppimisen integroinnin pedagogiikkaa (Content and Language Integrated
Learning, CLIL) -osio todentaa haasteellisuudestaan huolimatta sanonnan ”kaksi
kärpästä yhdellä iskulla” pitävän paikkaansa myös eri oppiainesisällöllisiä ja
pedagogisia näkökulmia yhdistettäessä. Mielenkiintoista on, että sisältöalueen
ja vieraankielen oppimisen yhdistäminen on esiteltävän tutkimuksen mukaan
parantanut opiskelijoiden oppimismotivaatiota, kyseessä olevan vieraankielen
taitoja ja vieläpä suomenkielen taitoja. Kysymyksiä toki nousee opiskelijoiden
tekemästä työmäärästä sekä opiskelijoiden ohjaamisen määrästä ja laadusta.
Lisäksi abstraktin mukaan tässä tutkimuksessa esseen kirjoittaminen oli ollut
vieraan kielen oppimisen väline, joten siitä toki siirtymää aktiiviseen
puhekieleen ja vuorovaikutustilanteisiin olisi hyvä pohtia. Oppimisen jälkeistä
työelämää tukevalta vaikuttaa se, että opitussa vieraan kielen sanastossa on
nimenomaan oma aihepiiriin sanavarasto. Tämän tyyppinen yhteisopettajuuden
ulottuvuus tuo varmasti paljon uutta osaamista ja mielekkyyttä sekä
opiskelijoille että myös opettajille.
Ohjauksellinen
pedagogiikka tiedeyhteisön viestintäkäytänteiden opetuksessa – otsikon alla keskitytään abstraktin
mukaan lähinnä vertaisryhmien ohjauksen pedagogiikkaan ja oikeastaan
viestintäkäytänteet sekä tieteelliseen viestintään aiheen linkittämistä ei
juurikaan luvata. Koekäytetyssä menetelmässä on hienoa se, että
opiskelijoita ohjattiin myös vuorovaikutussuhteiden rakentamisessa perinteisen
asiasisällön ohjauksen lisäksi. Näkökulma vuorovaikutustaitojen vahvistamisen
löytyy oman osaamisen arvioimisen kautta, johon saadaan materiaalia niin itsearvioinnista,
vertaisilta kuin myös tiedeyhteisöltä, johon tulkitsen sisältyvän ainakin
yliopiston opettajat. Mielenkiintoinen näkökulma on se, että ohjaajan roolin
todetaan muuttuvan oppimisen mentoriksi. Näkyyköhän se jotenkin asiasisältöjen
opetuksessa muutoksena? Myös se jää kiinnostamaan, mistä tiedekunnasta tämä
kokeilu on lähtöisin, eri tiedekunnissa kun on perinteisesti ollut hyvin
erilaiset lähtökohdat vuorovaikutusosaamiseen panostamisessa. Kokonaisuus
vaikuttaa antavan uuden ja toimivaksi koetun työkalun opettajien
työkaluvalikoimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti