Pedagogisen johtamisen käsite on muotoutunut 1990-luvun
jälkeen ja sekä käsitettä kuin ilmiötäkin on tarkasteltu eri näkökulmista.
Pedagogista johtamista tarkastelevissa tutkimuksissa tuleekin määritellä
käytetty käsite ja näkökulma selkeästi.
Pedagogisen johtamisen teemaryhmässä pureudutaan pedagogisen johtamisen
peruskysymyksiin: käsitteeseen, kuka ja ketkä pedagogisesti johtavat ja
keitä. Millaisessa
organisaatiotodellisuudessa johdetaan pedagogisesti, miten ja millaisten
pedagogisten välineiden ja keinojen avulla he johtavat sekä miten
tasapainotetaan tavoitteet ja toiminnat tuloksellisuuteen ja hyvinvointiin? Pedagogisen
johtamisen tarkastelualue on siis laaja. Se tarkoittaa sitä, että esityksissä
on selkeästi rajattava kulloinenkin käsiteltävä tarkastelualue ja osoitettava,
miten se kytkeytyy käsiteltävään kokonaisuuteen.
Pedagogisen johtamisen käsitteen tarkastelu ja avaaminen
kannattaa, sillä erilaisissa toimintaympäristöissä ja konteksteissa pedagogisen
johtamisen käsitteeseen liitetään erilaisia näkökulmia, minkä kautta toisaalta
rakennetaan juuri kokonaiskuvaa pedagogisesta johtamisesta. Nyt on esimerkiksi Maanpuolustuskorkeakoulussa
tutkittukin aikuisopiskelijoiden pedagogisen johtamisen käsitettä omien
kokemusten ja toimintaympäristöjen näkökulmasta. Miten pedagogisen johtamisen käsite eroaa eri
toimintaympäristöjen mukaan vai onko näkemysten taustalla enemmänkin erilaiset
johtamis- tai oppimiskäsitykset?
Pedagoginen johtaminen ymmärretään myös erilaisina
sisältönäkemyksinä. Pedagogisen
johtamisen erilaiset sisältönäkemykset vaikuttavat itse pedagogiseen
johtamiseen. Johdetaanko opetusta,
oppimista vai osaamista entä kehitetäänkö johtamisen osaamista vai osaamisen
johtamista? Esimerkiksi laitosjohtajilla
on erilaisia käsityksiä opetuksen johtamisesta ja opettajien pedagogisen osaamisen
kehittämisestä. Seurauksena on, että
opetuksen johtamista on organisoitu hyvin eri tavalla. Mitä opetuksen
johtaminen sitten on? Miten se näkyy käytännössä? Entä miten johtajien omat ja
johdettavien näkemykset heijastuvat (opetuksen ) johtamiseen? Onko pedagoginen
johtaminen ihmisten johtamista vai resurssien johtamista? Entä miten pedagoginen
johtaminen liittyy muutoksen ja tulevaisuuden johtamiseen?
Millaisia ovat pedagogisen johtamisen nykyiset keinot ja
miten ne liitetään erilaisten tutkinto-ohjelmien kehittämistarpeisiin? Aalto-yliopiston Kehittämisstudioissa on
paneuduttu uusien ja olemassa olevien kurssien ja koulutusohjelmien
yhteisölliseen kehittämiseen.
Tavoitteena on varmistaa laadukkaat ja linjakkaat maisteriohjelmat. Mielenkiintoista on myös saada tietää, mitä
sisältyy verkostojen pedagogiseen johtamiseen. Entä miten pedagoginen johtaminen
liitetään oppivan organisaation diskurssiin? Näkökulmia ja vaihtoehtoja on monia. Millaista tutkittua tietoa on saatavissa
käytännön työn evääksi? Millainen merkitys pedagogisella johtamisella on
hyvinvointiin ja tuloksellisuuteen? Miten teemaryhmän tutkimukset tukevat muita
tutkimustuloksia vai onko nyt käsiteltävien tutkimusten kautta löydettävissä
jotakin aivan uutta? Mihin käytäntöä ja tulevia uusia tutkimuksia kannattaa
suunnata? Mitkä ovat ne avainsanomat, jotka tässä teemaryhmässä tuodaan esille
ja kotiin viemisiksi? Aihealue on laaja ja kiinnostava!
Lähteinä
Hannu Rentola: ”Pedagogisen johtamisen käsitteen tarkastelua
siviili- ja sotilasorganisaatioiden työntekijöiden sanoitusten kautta”
Anne Nevgi & Aino Mäkipaja: ” Opetuksen johtaminen
laitosjohtajan näkökulmasta”
Maire Syrjäkari & Riikka Rissanen: ”
Kehittämisstudio-konsepti pedagogisen johtamisen apuvälineenä
insinööritietoiden maisterikoulutuksessa”
Juha Mäkinen: ” Verkostoinuneen oppivan/ei vielä oppivan
organisaatioition toiminnen pedagogisesta johtamisesta”
Matti Meriläinen: ” Hyvinvointi ja johtaminen”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti