tiistai 28. kesäkuuta 2016

Kohtaatko? Vuorovaikutteista pedagogiikkaa korkeakouluihin

Teemaryhmässä 13 pohditaan kohtaamista ja vuorovaikutusta opetuksessa ja opiskelussa. Esittelyssä ovat luennot vuorovaikutuskeinona Tampereen teknillisessä yliopistossa, opettajan läsnäolo verkko-opetuksessa Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja uudet välineet ammatillisten erityisopettajien koulutuksessa Tampereen yliopiston ja Hämeen ammattikorkeakoulun toteuttamassa tutkimuksessa.

Tampereen teknillisessä yliopistossa on havaittu, että luennoille osallistuminen on yhteydessä hyvään opintomenestykseen ja luentoja esitellään interaktiivisena opetusmenetelmänä. Opiskelijana luento-opetuksesta ei ensimmäisenä tule mieleen interaktiivisuus, vaikka tiedossa on, että siihen yhä enemmässä määrin pyritään. Interaktiivisuus tuntuu haasteelliselta, koska luennoilla on yleensä paljon opiskelijoita ja opetusaikataulu tuntuu usein tiukalta. Aihe on kuitenkin tärkeä, koska omankin kokemuksen mukaan luennoille osallistuminen on hyödyllistä opintomenestyksen kannalta.

Jyväskylän avoimen yliopiston esityksessä pohditaan, miten opettajan läsnäoloa voitaisiin vahvistaa verkko-opetuksessa. Läsnäolo merkitsee verkko-opetuksessa kurssin organisoimista ja ohjeistamista, keskustelujen tukemista sekä suoraa ohjausta, sensitiivisyyttä, persoonallisuutta, sitoutumista vuorovaikutukseen, palautteen antamista, myönteistä vuorovaikutusta ja saatavilla olemista. Vuorovaikutus on siis vähintään yhtä oleellista verkko-opetuksessa kuin esimerkiksi luento-opetuksessa. Verkkoympäristö tuo vuorovaikutukseen ihan omanlaisensa haasteet esimerkiksi siksi, että osallistujat eivät ole läsnä fyysisesti.

Tampereen yliopiston ja Hämeen ammattikorkeakoulun esityksessä todetaan, että ammatillisten erityisopettajien koulutukseen tarvitaan uusia opetusmenetelmiä. Oppimisstrategiat, digitaaliset apuvälineet ja sosiaalisen median käyttö ovat osoittautuneet lupaaviksi erityisopetuksessa ja oppimisessa. Tutkimuksessa on havaittu, että opettajat, jotka hyödynsivät uusia menetelmiä omassa kouluttautumisessaan, hyödynsivät niitä myös muita useammin opetuksessa.

Arkipäiväisesti ajateltuna kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys opiskelussa ja opetuksessa tuntuu itsestään selvältä. Esitysten sisältö vaikutti kuitenkin ensin hieman yllättävältä. Kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta ei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen luento-opetus, verkko-opetus tai digitaaliset apuvälineet ja sosiaalinen media. Opiskelussa ja opetuksessa on kuitenkin monenlaisia paikkoja ja välineitä kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Myös kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys on todennäköisesti arkiajattelua laajempi ja moninaisempi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti