Teemaryhmässä 13 pohditaan kohtaamista ja vuorovaikutusta opetuksessa ja opiskelussa. Esittelyssä ovat luennot vuorovaikutuskeinona Tampereen teknillisessä yliopistossa,
opettajan läsnäolo verkko-opetuksessa Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja
uudet välineet ammatillisten erityisopettajien koulutuksessa Tampereen
yliopiston ja Hämeen ammattikorkeakoulun toteuttamassa tutkimuksessa.
Tampereen teknillisessä yliopistossa on havaittu, että
luennoille osallistuminen on yhteydessä hyvään opintomenestykseen ja luentoja
esitellään interaktiivisena opetusmenetelmänä. Opiskelijana
luento-opetuksesta ei ensimmäisenä tule mieleen interaktiivisuus, vaikka
tiedossa on, että siihen yhä enemmässä määrin pyritään. Interaktiivisuus tuntuu
haasteelliselta, koska luennoilla on yleensä paljon opiskelijoita ja
opetusaikataulu tuntuu usein tiukalta. Aihe on kuitenkin tärkeä, koska omankin kokemuksen mukaan luennoille osallistuminen on hyödyllistä opintomenestyksen kannalta.
Jyväskylän avoimen yliopiston esityksessä pohditaan, miten
opettajan läsnäoloa voitaisiin vahvistaa verkko-opetuksessa. Läsnäolo merkitsee
verkko-opetuksessa kurssin organisoimista ja ohjeistamista, keskustelujen
tukemista sekä suoraa ohjausta, sensitiivisyyttä, persoonallisuutta,
sitoutumista vuorovaikutukseen, palautteen antamista, myönteistä
vuorovaikutusta ja saatavilla olemista.
Vuorovaikutus on siis vähintään yhtä oleellista verkko-opetuksessa kuin
esimerkiksi luento-opetuksessa. Verkkoympäristö tuo
vuorovaikutukseen ihan omanlaisensa haasteet esimerkiksi siksi, että
osallistujat eivät ole läsnä fyysisesti.
Tampereen yliopiston ja Hämeen ammattikorkeakoulun esityksessä todetaan, että ammatillisten erityisopettajien
koulutukseen tarvitaan uusia
opetusmenetelmiä. Oppimisstrategiat, digitaaliset apuvälineet ja sosiaalisen
median käyttö ovat osoittautuneet lupaaviksi erityisopetuksessa ja
oppimisessa. Tutkimuksessa on havaittu, että opettajat, jotka hyödynsivät
uusia menetelmiä omassa kouluttautumisessaan, hyödynsivät niitä myös muita
useammin opetuksessa.
Arkipäiväisesti
ajateltuna kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys opiskelussa ja opetuksessa
tuntuu itsestään selvältä. Esitysten sisältö vaikutti kuitenkin ensin
hieman yllättävältä. Kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta ei välttämättä tule
ensimmäisenä mieleen luento-opetus, verkko-opetus tai digitaaliset apuvälineet
ja sosiaalinen media. Opiskelussa ja opetuksessa on kuitenkin monenlaisia
paikkoja ja välineitä kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen. Myös kohtaamisen ja
vuorovaikutuksen merkitys on todennäköisesti arkiajattelua laajempi ja
moninaisempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti