perjantai 17. kesäkuuta 2016

Kohtaatko? Vuorovaikutteista pedagogiikkaa korkeakouluihin


Useammassa blogitekstissä on pohdittu tai tullaan pohtimaan teemaryhmän 13 - Kohtaatko? Vuorovaikutteista pedagogiikkaa korkeakouluihin keskeisiä teemoja. Nimensä mukaisesti teemaryhmän keskiössä on vuorovaikutteinen pedagogiikka korkeakoulukontekstissa, ja ryhmän tavoitteena on inspiroida osallistujat vuorovaikutteisen pedagogiikan mahdollisuuksista unohtamatta sen asettamia haasteita.

Tämän teemaryhmän ensimmäisessä sessiossa on kolme esitystä, jotka demonstroivat vuorovaikutteisen pedagogiikan toteutumista erilaisissa korkeakouluympäristöissä. Ensimmäisenä Peppi Taalas ja Juha jalkanen Jyväskylän yliopiston kielikeskuksesta tulevat kertomaan kuinka Jyväskylän yliopiston kielikeskuskus on uudistanut viestintä- ja kieliopintojaan laajamittaisesti. Heidän esityksensä Kohtaamisia ja rajanylityksiä: uusiomuotoiset viestintä- ja kieliopinnot avaa yhteissuunnittelun (co-design) periaatteille rakentuvan pedagogisen uuditustyön lähtökohtia. Aiheesta tekee erityisen mielenkiintoisen se, että olemassa olevaa mallia uuteen viestintä- ja kieliopintojen rakenteeseen ei ole ollut aikaisemmin, joten sitä on luotu suunnittelutyön edetessä yhdessä neuvotellen, kokeillen ja kokeilujen onnistumista arvioiden. Esityksen teoreettisessa pohjassa korostuu erityisesti poikkitieteellisyys sekä yhteistyö kielikeskuksen ja ainelaitosten välillä. Uudistuksen tavoiteena on luoda uudenlaista toimintakulttuuria sekä opetukseen että kehittämistyöhön. Mutta millainen kielikeskuksen uudistuminen on käytännössä? Se jää nähtäväksi itse PedaForum-päiville. 

Seuraavaksi Anne Virtanen, Ulla Klemola, Tommi Mäkinen ja Kirsti Lauritsalo Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta pitävät esityksensä Yliopisto-opintokokonaisuuden yhteisölliset toimintamuodot opiskelijoiden ammatillisen kasvun mahdollistajina, jonka keskiössä he esittelevät opettajien työkulttuurin uusia yhteisöllisempiä ja jaetumpia toimintamuotoja. Nopeasti muuttuvassa maailmassa tarvitaan aina uusia taitoja ja uutta osaamista, minkä mahdollistavat muiden muassa modernit opetus- ja oppimiskäytänteet, jotka sisältävät yhteisöllisiä, vuorovaikutteisia ja jaettuja piirteitä. Näitä lähtökohtia tarkastellaan tutkimuksen avulla, jossa pureudutaan yliopistokoulutuksen kokonaisuuteen, jossa toiminnan kantavia teemoja ovat yhteisölliset toimintamuodot niin opettajien kesken kuin opiskelijoiden kesken sekä kahden edellä mainitun välillä. Tutkimuksessa selvitetään, miten yhteisöllinen opintokokonaisuus rakennetaan yliopistokontekstissa ja millainen oppimiskokemus opintokonaisuus on. Tarjolla olisi siis oikein mielenkiintoisen oloinen esitys hyvinkin ajankohtaisesta aiheesta.

Viimeiseksi Jenni Koponen, Carina Savander-Ranne, Anne Perkiö, Markus Utrio, Tero Toivanen ja Tiina Kokko esittelevät syksyllä 2014 Metropoliassa toteutetun opetussuunnitelmauudistuksen hedelmiä. Heidän esityksensä kantaa nimeä Kuinkas sitten kävikään - Oppimisen palautekokonaisuuden kehittämishanke Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja esityksessä kerrotaan kuinka hanke oppimisen palautekokonaisuuden kehittämiseksi toteutettiin. Koko opetussuunnitelmatyön pedagogisena lähtökohtana on opetuksen linjakkuus, opiskelijalähtöisyys ja yhteistoiminnallinen oppiminen, joita hyödynneettiin suuressa määrin myös palautekokonaisuuden suunnittelussa. Sen keskeisenä tavoitteena on saada jatkuvaa tietoa oppimisesta, osaamisesta sekä ammatillisesta kasvusta kehittämisen ja kehittymisen perustaksi. Positiivisen maininnan arvoinen seikka suunnittelutyössä oli, että opiskelijoille ja henkilökunnalle järjestettiin tilaisuuksia, joissa heidät otettiin mukaan suunnitteluun. He saivat muiden muassa työstää palautekulttuuriin, palautteen alakohtaisuuteen ja hyviin palautekäytänteisiin liittyviä kysymyksiä yhdessä hankeryhmän kanssa. Palautehanke esitteli ensimmäisiä ajatuksiaan Metropolian uudesta palautekokonaisuudesta PedaForum 2015 -päivillä, ja nyt olisi tarkoitus jatkaa ja kertoa, mitä vuoden aikana on tapahtunut ja miltä Metropolian palautekokonaisuus näyttää elokuussa 2016. Kaikki kiinnostuneet siis paikalle kuuntelemaan ja osallistumaan!   


Tänään kirjurina toimi Marja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti