torstai 16. kesäkuuta 2016

Työelämälähtöisyys

Työelämälähtöisyyttä on pyritty tuomaan mitä enenemissä määrin yliopistoon. Opintoihin ei aina kuulu edes pakollista harjoittelua, niin että opiskelija saisivat kokemusta työelämästä ennen valmistumistaan.

Jyväskylän yliopistossa toteutettiin keväällä 2015 pilottina uutispelikurrsi, jossa journalistiikan ja tietotekniikan opiskelijat tekivät uutispelejä projektiryhmissä yhteistyössä paikallisen mediatalon kanssa. Tämä toteutettiin, koska median moninaiset muutokset haastavat myös kouluksen nopeisiin reagointeihin. Niin ikään myös projektimuotoinen työskentely ja asiantuntijatyö on nykyisin yleistä.
Kurssilla suunniteltiin, toteutettiin ja julkaistiin kolmeuutispeliä. Kurssin aikana ilmeni yllättäviäkin haasteita, mutta näistä huolimatta pilotti koettiin onnistuneeksi.

Turun yliopistossa taas toteutettiin kääntäkoulutuksen kehittämiskokeilu: Monikielinen käännöstyöpaja on maisterivaiheessa suorittavien pakollinen kokonaisuus, joka integroi aikaisemmissa opinnoissa hankitut kääntäjän taidot työelämärelevantiksi osaamiseksi. Tämä siksi, että yhä useampi kääntäjä tulee valmistuttuaan toimimaan yrittäjänä, joka esimerkiksi edellyttää koordinoimisen kykyä. Nyt yhdistettiin useita erilaisia oppisisältöjäö ja lähestymistapoja työelämälähtöisesti. Opiskelijat tekivät kuvitteellisessa käännösyrityksessä kaikki kurssilla suoritettavat käännökset tiimityönä, niin että kukin on vuorollaan esimerkiksi kääntäjä, projektipäällikkö tai oikolukija. Opettajat toimivat asikkaana.
Tavoitteina olleet ammatti-identiteetin ja käännösalan asiantuntijuuden kehittäminen ja vahvistaminen saavutettiin.

Useassa yhteydessä on vaadittu metsäalan korkeakoulutuksen kehittämistä työelämän tarpeita paremmin vastaaviksi, koska nykyinen metsäalan korkeakoulutus ei kykene tähän vastaamaan. Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen yhteistyössä toteutetaan metsäalan koulutuksen tutkimuksen- ja kehittämishankke, jossa metsäopetuksen teoriaa ja käytäntöä kytketään toisiinsa integratiivisen pedagogiikan mallin avulla.

Esityksissä kuulemmekin työelämälähtöisyydestä lisää. Kuinka esimerkiksi metsäalan koulutuskokonaisuus toteutettiin integratiivisen pedagogiikan mallia hyödyntäen.


Lähteet

Anne Virtanen, Päivi Tynjälä, Sanna Honkimäki, Esa Tiusanen, Mika Rekola, Aija Kortesmaa & Riikka Laurell; Jyväskylän Yliopisto
 (opettajankoulutuslaitos, koulutuksen tutkimuslaitos), Helsingin yliopisto (metsätieteiden laitos, koulutus- ja kehittämispalvelut)
 Metsäalan koulutuksen kehittäminen integratiivisen pedagogiikan mallin avulla

 Leena Salmi, Tiina Holopainen, Kalle Konttinen, Outi Veivo; Turun yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos.
 Monikielinen käännöstyöpaja Turun yliopistossa - työelämää valmistavaa simulaatiota

 Marko Siitonen, Panu Uotila, Turo Uskali, Jukka Varsaluoma, Tanja Välisalo; Jyväskylän yliopisto
 Uutispelien pilotointia - törmäyksiä monialaisella projektikurssilla

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti